راه های افزایش اعتماد به نفس چیست ؟

افزایش اعتماد به نفس

روزهایی هستند که احساس میکنیم زندگی ما رو گوشه‌ی رینگ انداخته و پیاپی به ما و اعتماد ما به خودمان ضربه می‌زند. در ادامه نکاتی گفته شده تا بتوانید نمره‌ی اعتماد به خود را در سطح بالاتری قرار دهید و احساس آرامش بیشتری کنید، این مطلب مخصوص افرادی که اعتماد به نفس پایین دارند است. پس همراه همیار زندگی باشید:

  1. از خودت سوال کن چه چیزی باعث شده که من اضطراب داشته باشم؟

    اعتماد به نفس اغلب زمانی پایین میاد که ما با چالش های جدید و سخت روبرو هستیم

    لیستی از کارهایی که برای انجام اون‌ها ذوق و شوق دارید بدون توجه به بزرگ یا کوچک بودن اون‌ها تهیه کنید. با کمی فکر می‌تونید مثال‌هایی از کارهایی پیدا کنید که در گذشته ترس انجام اون‌ها شما رو اذیت می کرد اما الان به شکلی عالی انجام می‌دهید.
    برای تهیه لیست فکر کردن به مهارت‌های کسب درآمد (یا به طور کلی مهارت های زندگی) که کسب کردین میتونه بهتون کمک کنه.
    زمانی که بی حوصله هستید از انجام اینکار صرف نظر کنید و اینکار رو به زمانی موکول کنید حوصله و شوق لازم برای تهیه این لیست دارید.

  2. به عقب برگرد تا دیدگاه خودت درباره خودت رو بدونی.

    به کارهایی که انجام دادی فکر کن و فکر کن به اینکه آیا در نقش های مختلف (مثل پدر،مادر،خواهر،برادر،همسر و…) انسان خوبی بودی؟ یا به طور کلی در چه موضوعاتی و مواردی فرد قابل اعتمادی هستی و توانایی خودت رو به خوبی نشون دادی؟ در چه بخش‌هایی از خودت راضی نیستی و چرا راضی نیستی؟
    مثلا شاید شما در مورد خودتون به این نتیجه رسیده باشید به دلیل اینکه باید بابت قبض آب این ماه مبلغ چهارصد هزار تومان پرداخت کنم پس من در زمینه مدیریت مصرف همه چیز از جمله مدیریت پول و سرمایه ضعف دارم اما در واقع اینطور نیست شما فقط در زمینه مدیریت مصرف آب مسئله دارید و اوضاع اونقدرا که فکر می‌کنید وحشتناک نیست.
    این کار به شما کمک میکنه که قضاوت شما در مورد خودتون یک قضاوت کلی و ناقص نباشه و باعث میشه با خودتون مهربون‌تر باشید.

  3. از خودتون سوال کنید که چرا من خودم را با دیگران مقایسه می‌کنم؟

    زمانی که متوجه تصمیم گیری اشتباه خود در موضوعی می شوید،روحیه شما اُفت میکنه و این اُفت روحیه منجر به مقایسه خود با دیگران میشه.
    اما مقایسه‌ی اشتباهات خود با دستاورد های دیگران کاملا اشتباهه. به این جمله دقت کنید: “هیچوقت باطن زندگی خود را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه نکنید” چرا که هر آدم تلاشگری حتی اگر از نظر ما یک ستاره‌ی دست نیافتنی باشه، در طول و بطن زندگی خودش اشتباهاتی داشته و با استفاده از این تجربه‌های حاصل از اشتباهاتش بخش عمده ای از موفقیت خودش را تضمین کرده. پس لطفا به خود احترام بگذارید و از مقایسه‌ی خود با دیگران جداً بپرهیزید و موشک موفقیت خودتان را با استفاده از همین تجربه‌ها به هوا پرتاب کنید.

  4. توجه کنید که شک به کاری که انجام می‌دهید دلیل بر این نیست که کار شما اشتباه است.

    مثل خیلی از احساسات، “شک” یک سیستم هشدار دهی تکامل یافته است و این احساس در واقع ما را وادار می‌کند در مورد کاری که می‌کنیم بیشتر فکر کنیم.با این حال همچنان نقص‌هایی دارد و به افرادی که اضطراب بیشتری دارند،هشدار بیشتری می دهد.
    شک و تردید لزوماً به این معنا نیست که شما مسیر اشتباه انتخاب کردید اغلب میتونه نشون دهنده ی این باشه که مسیر شما جدید و یا سخت است اما شک بعضی اوقات مزایایی هم دارد،زمانی که یکسری عادت های غلط رفتاری در ما وجود دارد و شک باعث میشود ما بتوانیم این عادات رو اصلاح کنیم و درهای رشد رو برای خودمان باز کنیم.

  5. بدانید به چه چیزی نیاز دارید تا بتوانید وضعیت خود را بهبود ببخشید.

    معاشرت با دوستان، دوش گرفتن، آواز خواندن، تنهایی قدم زدن، گوش دادن به موزیک و خوردن چای،یا رفتن به استخر یا شاید یک خواب دلچسب بتواند به شما کمک کند تا آرامش و حال و هوای گرفته خود را بازیابی کنید.
    پس هر کاری که به شما حس خوب و در نهایت اعتماد به نفس می‌دهد انجام دهید تا خود را به ساحل امن آرامش برسانید.

در پایان

چند نکته مورد علاقه خودتون را از این مقاله انتخاب کرده و زمانی که در مورد خودتون و تصمیمات خود تردید دارید، اون‌ها را امتحان کنید. اینگونه نیست که هر کدام از نکات بالا برای همه کار ساز باشد، اما راه های زیادی وجود دارد پس امتحان کنید و ببینید که کدام برای شما راهگشا تر است.

منبع :psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *